הסתבכת? ביבליוגרפיה בלחיצת כפתור

אחד הדברים החשובים בעבודה אקדמית הוא יצירת ביבליוגרפיה נכונה ומדויקת, העומדת בחוקי הציטוט הנכונים.

זהו תהליך שלוקח זמן, ולכן טיפ מקובל הוא שרשימה ביבליוגרפית לא יוצרים כאשר מסיימים לכתוב, אלא מעדכנים אותה שוב ושוב תוך כדי כתיבת העבודה. כך ביכולתנו להבטיח שהביבליוגרפיה תואמת במלואה את מראיי המקום בגוף העבודה. כלומר, שלא נוצר מצב בו הכנסנו לביבליוגרפיה מאמר שלא נכנס לגוף העבודה, או ששכחנו להוסיף לביבליוגרפיה מאמר בו השתמשנו בעבודה.

גם כאשר עושים את הדבר הנכון ומעדכנים את הרשימה הביבליוגרפית תוך כדי כתיבה, עדיין יש צורך לשים לב לחוקי הציטוט, אשר משתנים בין סגנונות הציטוט השונים ומשתנים עבור סוג החומר (מאמר, ספר, אסופת מאמרים וכו'). מדובר בתהליך מורכב וטכני שגוזל  זמן יקר מהכותב.

RefWorks היא תוכנה לניהול ביבליוגרפיה ואחת מהחוזקות שלה היא היכולת ליצור ביבליוגרפיה מלאה ומדויקת בשניות.

כל שעלינו לעשות הוא לאסוף תוך כדי הכתיבה את החומרים בהם אנו מעוניינים,  ולשים כל מאמר בו השתמשנו באותה תיקיה ב RefWorks. זהו תהליך שעלינו לעשות בכל מקרה כאשר אנחנו כותבים עבודה, רק שכעת נעשה אותו בתוך כלי שכאשר מגיע הזמן ליצור ביבליוגרפיה, יעשה זאת בלחיצת כפתור.

איך נעשה זאת ונשמור על סדר וארגון?

  1. את כל החומרים שאספנו נשים בתיקיה עם שם העבודה.

צילום מסך

2. כדי להיות מסודרים, נפתח תת-תיקיות עבור כל פרק, ונשים בכל תיקיה רק את החומרים המתאימים לפרק

צילום מסך

 

נוצר מצב בו כל מקור מידע שאנחנו חושבים שיוכל לעזור לנו בכתיבת העבודה נמצא באותו המקום, מסודר על פי מבנה העבודה. כמובן, ניתן להכניס את אותו מאמר למספר תיקיות.

3. בנוסף נפתח תיקיה נוספת, אליה נעביר במהלך כתיבת העבודה רק את החומרים בהם השתמשנו בעבודה בפועל.

צילום מסך

4. כאשר נרצה להכין את הביבליוגרפיה, נכנס אל התיקיה בה שמרנו רק את החומרים בהם השתמשנו בעבודה בפועל.

5. בתוך התיקיה נוכל לבחור ישירות את כל הרשומות הנמצאות בתיקיה, וללחוץ על אייקון הציטוט ו Create bibliography.

צילום מסך

6. בלחיצת כפתור הביבליוגרפיה נוצרת. ביכולתנו לשנות את סוג הציטוט אם נצטרך, ולהעתיקה אל העבודה.

 

צילום מסך

 

חשוב לדעת:

7. לעיתים המידע הביבליוגרפי הנמצא במאגרי המידע השונים אינו מלא, ולכן יועבר אל RefWorks מידע חלקי בלבד. RefWorks מודעת לכך ולכן מציעה לנו דרך נוחה לבדוק האם חסר לנו מידע ביבליוגרפי ברשומה כלשהי ולתקן זאת בטרם ניצור את הביבליוגרפיה.

איך עושים זאת?

משנים את התצוגה של הרשומות בתוך RefWorks  מ  Normal View ל Citation View

ובהגדרות (גלגל השיניים) בוחרים את פורמט הציטוט בו נשתמש.

צילום מסך

 

בתצוגה החדשה, הרשומה מוצגת על פי פורמט הציטוט שבחרנו ומסומנים מקומות בהם חסר מידע.

  • מידע חסר שחייב להיות ברשומה כדי שתהיה תקינה כגון: מיקום הכנס ברשומה הקשורה למאמר אשר הוצג בכנס, עמודים של מאמר ועוד, יוצגו בצהוב עם סימן קריאה.
  • נתונים חסרים המופיעים בכחול עם סימן שאלה מסמנים מידע שאם קיים כדאי להוסיף, אך הוא לא תמיד קיים ואין זו טעות להשמיט אותו.

צילום מסך

 

  • כך, נוכל באופן מידי לדעת מה המידע שחסר לנו בכל רשומה ולחפש מקורות להשלמת המידע החסר.
  • לחיצה על המידע החסר (הסימון הצהוב או הכחול) תפתח את דף העריכה של הרשומה ונוכל להכניס ידנית את המידע.

בפוסט ראינו התייחסות גם להעלאת מאמרים אל RefWorks  וסידור רשומות בתיקיות. כמו כן קיימות דרכים נוספות  ליצור ביבליוגרפיה ב RefWorks.

בחודש מרץ מתקיימות בספרייה הדרכות קבוצתיות אודות RefWorks, ניתן להירשם להדרכות בלינק. ההרשמה בחינם.

כמו כן ביכולתכם לקבוע הדרכה אישית על RefWorks עם צוות הספריה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *