מה הן הגישות כלפי מדע אצל סטודנטים ומה זו חרדה ממדע? ספר להורדה בחינם בחודש נובמבר

אחד הדברים שעולים ממחקרים הוא שלתלמידים וסטודנטים יש לעיתים חרדה ממקצועות המדע. בספר  Student Attitudes, Student Anxieties, and How to Address Them מציגים החוקרים את התופעה ופתרונות אפשריים לה.

מה אפשר למצוא בספר?

היחס למדע

מחברי הספר מתארים שלושה מחקרים שביצעו עם משתתפים להם זיקה למדע ובהם בחנו את יחסם למדע. הם בחנו האם אנשים מאמינים שיש פערים בין נשים לגברים במדע ואם כן ממה לדעתם הדבר נובע, האם זה טבע האישה\גבר, טבע המדע, גישות והבניות חברתיות. בנוסף בדקו האם מאמינים שמדע יכול להיות אובייקטיבי, יש קונספירציות של המדע והמדינה\חברות שונות בתעשייה, תפיסות לגבי אנשים אשר אוהבים מדע, האם מדע הוא אנטי אנושי ועוד.

איזה תחושות יש לאנשים עם חרדה ממדע?

פחד נובע מדבר מוצדק, למשל נחש במיטה. חרדה הינה הפחד ממשהו שאינו מפחיד באופן אינהרנטי. מדע אינו מפחיד באופן אינהרנטי, אבל לאדם הסובל מחרדה ממדע, כך זה מרגיש. הסיבות לחרדה ממדע מגוונות: חוויות עבר רעות בשיעורי מדע, מורים חרדים ממדע בבית ספר יסודי, חטיבה ותיכון, מחסור במודלים לחיקוי, סטריאוטיפים ביחס למגדר או אתניות, וסטריאוטיפים ביחס למדענים במדיה הפופולארית. מימצא מדאיג ממחקרם מראה שהקבוצה שסבלה רבות מחרדה ממדע הייתה סטודנטיות לחינוך, כמעט כולן נשים – המורות של דור העתיד.

בעוד שנשים מהוות כבר חצי מכמות הסטודנטים לביולוגיה וכימיה, רק כ 20% מהסטודנטיות לפיזיקה בארה"ב הינן נשים. גם במדינות אחרות קיים פער מגדרי בפיזיקה.

במחקר על תפיסות של סטודנטים אודות מדע ניתן לראות שיש המון מילים טעונות במשמעות בהם משתמשים סטודנטים כדי לדבר על לימודי המדע: צריך, חייב, מצופה ממני, חסר ערך, חסר יכולת, מושלם. מילים כגון אלו מסיחות את דעת הסטודנט מהמשימה של הבנת המדע מכיוון שהן לוקחות את הסטודנט מהכאן ועכשיו והמידע שלפניו אל מצב עתידי כלשהו כגון בחינה.

המילים מכניסות מידה של חוסר רציונאליות למצב רציונאלי – למידת מדע. הדבר יכול להיות על ידי הצהרות של ויתור ופקפוק ביכולות האישיות. במקום להכיר בכך שלימודי מדע דורשים עבודה והשקעה, אם סטודנטים לא מצליחים או מבינים מיד הם רוצים לוותר לחלוטין. סטודנטים תופסים עצמם כחסרי כח בסיטואציה. הם רואים את כמות החומר ולא מצליחים לפרק אותו לתת משימות.  במקרים מסוימים סטודנטים קושרים בין הצלחתם במדע לתפיסת הערך האישי שלהם. כל משימה קשה נתפסת כאינדיקציה לחוסר הערך שלהם.

גרף
מתוך הספר עמוד: 3-9

על פי מחקר שעשו המנבא הכי טוב של חרדה ממדע היה חרדה כללית. 32% מהנבדקים מדנמרק  אשר סבלו מחרדה כללית סבלו גם מחרדת מדע. מהנבדקות מדנמרק – 77% מהסובלות מחרדה כללית, סבלו מחרדה ממדע. בארה"ב – 77% מהגברים, ו90% מהנשים אשר סבלו מחרדה כללית סבלו מחרדה ממדע.

גם סטודנטים למקצועות המדע סובלים מחרדת מדע.

גרף
מתוך הספר – עמ' 3-11

הקשר בין היחס למדע וחרדה ממדע

במחקר שעשו נמצא שחרדה ממדע נמצאת בקורלציה עם שלוש תפיסות:

  1. שליליות של המדע כלפי הפרט (למשל האמונה שהמדע ומדענים הם אנטי-אנושות)
  2. בניה סובייקטיבית של ידע (כלומר שכל הידע המדעי הוא הבניה חברתית ולכן אינו צורת מחקר אמינה)
  3. הטיה אינהרנטית כלפי נשים (כלומר שהמדע הינו באופן אינהרנטי מגדרי, שיש הבדל בין מדע נשי למדע גברי)

כאשר אנשים מחזיקים באחת או יותר מעמדות אלו הסיכוי שיסבלו מחרדה ממדע גדל.

בנוסף:

  • יש קשר בין מגדר לחרדה ממדע. כבר בגיל תשע, כאשר מדע מוכנס לחומר הלימוד בבית הספר, בנות הפגינו אחזים גבוהים יותר של חרדה ממדע.
  • אחד הדברים שעולים במחקר ושיח עם סטודנטים הוא שהמורים, אופיים וצורת הלימוד משפיעים מאוד על חרדה ממדע.

הספר מפרט על נושאים אלו וממשיך לפרט על הפדגוגיה והפילוסופיה של המדע, היישום שלה בלימוד מדע, והדרכים בהם ניתן למנוע ולהתגבר על החרדה ממדע

את הספר ניתן להוריד במלואו עד סוף חודש נובמבר 2017 בפורמט PDF, EPUB.

כדי להוריד את הספר היכנסו לקישור ממחשבי האוניברסיטה או הגדירו התחברות מרחוק מכל מחשב אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *