כיצד  להפיץ את המחקר שלכם  – טיפים בספר Effective Science Communication

מדענים ומדעניות לומדים כיצד לערוך מחקר. אולם, הם אינם לומדים איך לשווק את המחקר ולדאוג שיופץ ויפורסם בכל המקומות הנכונים. על מדענים לדעת איך להסביר ולהרצות על המחקר שלהם מול מגוון של קהלים, בין אם מדובר בכנס מקצועי, בעיתונות, או בעת בקשת מענק למימון מחקר. תקשורת טובה יותר תעזור בקידום עצמי, בהנחלת והפצת ידע חשוב לכלל האוכלוסייה.

בספר Effective Science Communication ניתן למצוא עצות מעשיות איך ומתי לתקשר את המחקרים והיכולות  של חוקרים. מכתיבת המחקר, ועד פרסומו והפצתו. בפוסט זה אנו מביאים חלקים מצומצמים מהעצות המובאות בספר. הספר נגיש להורדה עבור קהילת האוניברסיטה, יחד עם ספרים נוספים מבית IOP.

דרכים לפרסם את המאמר שכתבתם

לאחר שפורסם המאמר ניתן לחכות שהוא פשוט יגיע לידיהם של הקוראים הקבועים של כתב העת או יעלה בחיפושים רלוונטיים במאגרי מידע ומנועי חיפוש. אולם, ניתן גם להיות יותר אקטיביים בחשיפה של אנשים נוספים למאמר:

  • בחירה נכונה, מדויקת אבל גם רחבה של מילות המפתח של המאמר במטרה שעוד סוגי חיפושים יעלו את המאמר בתוצאות.
  • הצגה של תוצאות המחקר בכנסים.
  • קישור למאמר או איזכור שם המאמר בתקצירים המציגים את המרצים בכנסים בהם מרצים.
  • הוספת קישורים לשלושת המאמרים האחרונים שפרסמתם בחתימת הדואר האלקטרוני שלכם.
  • שליחת דואר אלקטרוני לחוקרים בתחום כדי לידע אותם על המאמר שפרסמתם.
  • פרסום המאמר במדיה חברתית המיועדת לאקדמאים.
  • יצירת פרופיל באתרים המאפשרים זאת ועדכון הביבליוגרפיה שלכם. למשל: ResearcherID, Scopus, LinkedIn ו Google Scholar. יצירת חשבון Orcid ID לזיהוי מדויק שלכם ושל העבודות שלכם.
  • אם יש דף באתר האוניברסיטה או אתר אישי, עדכון רשימת הביבליוגרפיה.

בקשה למימון

בקשה מוצלחת למימון מצריכה שלושה דברים:

  1. רעיון מצוין
  2. מבנה טוב של הפרוייקט או המחקר.
  3. לתקשר נכון את הרעיון והמבנה המצוינים במטרה לקבל מימון.

כדי לתקשר היטב יש להתייחס לשלושה דברים:

  1. הרעיון
  2. קהל היעד (במקרה זה המממן)
  3. הנרטיב (למה כדאי להשקיע ברעיון)

כדי להעביר את הרעיון והסיבות שהוא חשוב יש להאמין ברעיון ולדבר עליו בביטחון. ללא ביטחון עצמי והצגה רהוטה, אנשים לא ידעו למה עליהם להתעניין ברעיון ובמחקר.

 יש להאמין ברעיון ולדבר עליו בביטחון
תמונה: מהספר עמ' – 40

כדי לעקוב אחר אפשרויות מימון:

  • עוקבים אחר ארגוני מימון ממשלתיים ופרטיים.
  • פונים באופן יזום לחברות ועסקים בתחום ובודקים מה האפשרויות הקיימות לעבוד עם מדור פיתוח ומחקר שלהם.
  • נרשמים לקבלת דואר אלקטרוני והתרעות כאשר יוצאים מכרזים וקול קורא למימון בנושאים שונים.
  • לעיתים ניתן לשנות קצת רעיון קיים, כדי שיתאים לבקשה ספציפית של קרן מימון מחקר.

הרצאה והצגה בכנסים

כל חוקר בסופו של דבר צריך להרצות אודות המחקר שלו. בין אם מדובר במפגש קבוצה מאורגן או בכנס בינלאומי. עמידה מול קהל יכולה להיות קשה ומאתגרת, ולכן יש צורך לעבוד על כך ולהתאמן.

כאשר מרצים צריך:

  • לבחור את רמת הידע והמצגת בהתאם לקהל
  • לבחור איך מציגים את עצמנו מבחינת לבוש והצגה עצמית בתחילת ההרצאה.
  • להכין את ההרצאה מראש ולהתאמן עליה.
משולש התקשורת האפקטיבית
תמונה: מהספר – עמוד 58

מה ההרצאה צריכה להכיל מבחינת נרטיב?

  • שלוש נקודות מרכזיות אותן תרצו שהקהל יזכור.
  • הקדמה בה מוצג הנרטיב של ההרצאה, כלומר, הרקע והקונטקסט של המחקר והתוצאות.
  • הרחבה על אלמנטים מעניינים בנרטיב, במקרה של הרצאה מדעית מדובר במתודולוגיה, התוצאות וניתוחן.
  • סיום ההרצאה בה סוגרים קצוות פתוחים, מביאים את המסקנות ומציגים שאלות שעולות מהמחקר.
מה ההרצאה צריכה להכיל מבחינת נרטיב?
תמונה: מהספר – עמוד 60

מה ההרצאה צריכה להכיל מבחינת הקהל?

  • בהתאם לקהל ייתכן שסדר הצגת הדברים ישתנה. למשל עבור עיתונאים כדאי להתחיל עם המסקנות ורק אחר כך להרחיב על האופן בו נעשה המחקר.
  • יש להתאים את סגנון הדיבור, הדגשים הנבחרים והשימוש בז'רגון מקצועי לקהל מולו עומדים.

מה ההרצאה צריכה להכיל מבחינת עצמנו (self)?

  • על הדובר להציג את עצמו בהתאם לקהל ותוכן ההרצאה.
  • יש לקחת בחשבון את צורת העמידה ושפת הגוף, להפגין ביטחון עצמי אך לא יהירות, ידע וסמכות אבל גם פתיחות ונגישות.
  • יש להתאמן על טון, עצמה, אינטונציה וקצב הדיבור. דברים אלו ישפיעו על הקשב של הקהל.
  • יש להיות בקשר עין עם הקהל. כדאי לנסות ליצור קשר עם כל האנשים בקהל, אבל לא להשתהות על כל אדם לאורך זמן.

הספר מכסה לעומק את הנושאים שהובאו כאן ונכנס גם לעומקם של נושאים אחרים כגון כיצד מגיעים לסוגים שונים של קהל יעד, איך מתמודדים עם התקשורת, איך יוצרים נוכחות און ליין בפלטפורמות כגון בלוגים, פייסבוק טוויטר, ונושאים נוספים.

את הספר ניתן להוריד במלואו עד סוף חודש נובמבר 2017 בפורמט PDF, EPUB.(עדכון: הספר נרכש ועדיין זמין להורדה)

כדי להוריד את הספר היכנסו לקישור ממחשבי האוניברסיטה או הגדירו התחברות מרחוק מכל מחשב אחר.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *