איך תזכרו את כל ההרצאה בעל פה? (אולי קצת הגזמנו) – טיפים לשיפור הזיכרון

שנת הלימודים מתחילה ואיתה אנו נדרשים להטמיע הרבה מאוד ידע חדש ומורכב. הדבר יכול להיות קשה ומאתגר. איך זוכרים את כל מה שצריך לזכור?

אספנו עבורכם מספר טיפים על שיפור הזיכרון. בסוף הפוסט תוכלו גם למצוא קישורים לספרים בנושא שיפור הזיכרון והרצאות יו טיוב מעניינות מאנשים המשתתפים באליפויות זיכרון. שתהיה שנת לימודים פורייה ומלאת ידע.

מתן תשומת לב למתרחש

כדי לזכור משהו בבהירות יש ליצור תמונה מנטאלית חדה שלו, תוך כדי לעשות זאת יש להיות בתשומת לב מלאה. עלינו קודם להטמיע את המידע כדי שהזיכרון לטווח קצר שלנו יזכור את המידע.  רק לאחר מכן ניתן להעביר את המידע לזיכרון לטווח ארוך.

איך לומדים לשים לב?

כדאי להיות יותר קשובים בחיי היום יום ניתן:

  • ליצור טריגרים לזיכרון. כאשר מתרחש משהו שרוצים לזכור היטב עושים תנועה ספציפית, למשל שילוב אצבעות או ידיים. הדבר מזכיר לנו שעכשיו זה זמן להיות בקשב.
  • לקחת תמונה מטאלית של המצב בו נמצאים כדי לעודד את הזיכרון לזכור מה התרחש. כדי לעשות זאת יש לחשוב על עצמנו כמצלמה ולהסתכל על הפרטים שמולנו באופן מודע ומכוון. באותו אופן יש גם להקשיב באופן אקטיבי לנעשה סביבנו.
שלבו אצבעות כדי להזכיר לכם שאת המידע שאתם קולטים עכשיו אתם צריכים לזכור

פעולות אלו דורשות אימון וריכוז, וניתן להתאמן עליהן על ידי לקיחת תמונה מנטאלית ושיחזור שיחות שאנו שומעים באוטובוס או בעודנו מחכים בתור.

  • לרשום הערות על מה שרוצים לזכור. הכתיבה עצמה גורמת לכך ששמים יותר לב אבל גם מביאה לכך שהמידע נקלט לא רק בהקשבה, אלא גם ויזואלית (כי אנו רואים מה כתבנו) ובאופן קינטי (כי אנחנו עושים את אקט הכתיבה).

חלוקה וקטלוג

כדי להכניס מידע טוב יותר לזיכרון כדאי:

  • לפרק אותו לחלקים קטנים יותר.
  • לשייך אותו לקבוצת זיכרונות דומים.
  • לסדר את המידע לפי נושאים. לעיתים לנושאים אלו יכולה להיות היררכיה. למשל כשאנו לומדים על בעלי חיים יש לנו קטגוריה של חיות מחמד, אליה נכנסות כל מיני חיות: כלבים, חתולים, ציפורים וכ'ו. גם בתוך קטגוריות אלו יכולה להיות לנו חלוקה נוספת. מבחינת זיכרון, כשנרצה מידע ספציפי נוכל "לשלוף" מהזיכרון רק את הקטגוריה שרצינו, דבר שיעזור לנו להיזכר במידע הרלוונטי.

חזרה ושינון

אי אפשר לברוח מחזרה ושינון.

  • כדי לזכור מידע שברצוננו לזכור, יש לעבור עליו שוב. אם כתבנו סיכום, ניצור שלד של הנקודות החשובות כדי שנוכל לחזור אליהן שוב ושוב. חזרה על הנקודות הקצרות, תעלה בזיכרון גם את המידע הרחב יותר.
  • שיחה על הנושאים. הדבר מביא לשינון, יוצר צורת זכירה נוספת ומאפשר להפוך את השינון לפעילות חברתית. כאשר לומדים בקבוצה כדאי שהקבוצה תהיה קטנה יחסית כדי שכל המשתתפים יוכלו להשתתף. דרך פעולה טובה היא שכל משתתף או משתתפת יסכמו נקודה אחת חשובה שלקחו מהחומר הנלמד. לאחר מכן עושים סיבוב נוסף של סיכום מקוצר של הנקודות. כל אחד מהמשתתפים מסכם לעצמו דברים חשובים שלקח מהמפגש וברצונו לזכור. ככל שאנחנו מדברים על משהו יותר, כך אנחנו זוכרים אותו יותר טוב. בנוסף, השיח עצמו יכול לעורר זיכרונות נוספים מהאירוע ולחדד בזיכרון את אשר התרחש.

אלו רק כמה טיפים הנמצאים בספר Days to a More Powerful Memory 30.

Days to a More Powerful Memory 30

 

ספר נוסף: Maximize your memory

 

 Maximize your memory

(הספרים הינם אלקטרונים. לגישה מהבית יש לבצע התחברות מרחוק)

בנוסף, אתם מוזמנים לצפות בכמה סרטונים המביאים מספר טיפים לשיפור הזיכרון. המרצים הינם חוקרת של הזיכרון ושני מתחרים מקצועיים בתחרויות זיכרון:

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *